הניוז של עולם המשפט

הסכם ממון חשוב גם לידועים בציבור!

הסכם ממון חשוב גם לידועים בציבור!

מה זה הסכם ממון? ולמה הוא חשוב? כאשר שני אנשים מחליטים למסד את הקשר ביניהם, חשוב להיערך למקרה של פרידה, או חלילה מוות, כי החוקים בישראל דואגים לכם, באופן מאוד כללי, לחלוקת הרכוש והכסף, אם תוכרו כזוג, באופן שווה ביניכם.

אבל אם תיערכו מראש, תוכלו להחליט מה מתאים לכם ולשמור על זכויותיכם ברכוש האישי והזוגי.

מה זה ידועים בציבור? כאשר החלטתם כזוג, לחיות ביחד ואולי גם להקים משפחה, בלי להתחתן, אתם עשויים להיחשב בעיניי המדינה כידועים בציבור, זה סטטוס שמאפשר הכרה בזוגיות בפועל.

למה חשוב לערוך הסכם ממון לידועים בציבור?

כדי לשלוט בצורה חכמה ומותאמת אישית, במנגנון המסדיר את הרכוש שלכם בכניסה לזוגיות.

הסכם ממון לידועים בציבור נקרא גם הסכם חיים משותפים, והוא מעגן בפועל את הזכויות הרכושיות והממוניות שלכם במהלך החיים המשותפים, ובסיומם. להסכם יש תוקף כאשר נערך בכתב ויש עליו חתימות של שני הצדדים, אך ניתן גם לאשר אותו בבית משפט. ההסכם מהווה הוכחה למה שכל צד בהסכם התכוון לעשות ברכוש שהוא או היא הביאו לזוגיות, וגם לרכוש עתידי.

מה ההסכם מסדיר? הרכוש שאיתו אתם מגיעים לזוגיות, הוא רכוש אישי של כל אחד ואחת מכם. אבל ביום שבו תיפרדו, מה יקרה לרכוש?

במידה ותוכרו כידועים בציבור, ללא הסכם ממון, תחול עליכם חזקת השיתוף. כלומר, בית המשפט יוכל לפרש את הרצון שלכם לחלוק חיים ואולי גם דירה ומשפחה שתקימו, כאילו התכוונתם לשתף את הרכוש והכסף בינכם שווה בשווה, במקרה של פרידה, או פטירה, חלילה, זה מה שיקרה לרכוש שלכם.

מה כולל הסכם ממון לידועים בציבור?

עבר – קודם כל חשוב לציין בהסכם מה שייך למי, כמובן שהסכם יכלול גם את הרכוש המשותף, כמו הכסף שנמצא בחשבון הבנק המשותף, למי יש דירה בבעלות אישי או עסק. הווה – חשוב לשים לב ולציין את הפרמטרים שעשויים להשפיע על ההסכם, למשל, האם מדובר בפרק ב׳, האם יש פערי רכוש משמעותיים, האם אתם מעוניינים בילדים משותפים.

עתיד – כדאי לציין, אם צפויות להתקבל ירושות או מתנות ובאיזה היקפים.

כאשר יש פער משמעותי ביניכם, יכול להיות שתחליטו על מנגנון של הפרדה רכושית, ובכך תגנו על הרכוש שכל אחד מכם צבר. אבל בדרך כלל, הקונפליקט העיקרי שלו צריך לתת מענה הוא מה המנגנון שמסדר את הרכוש במהלך החיים המשותפים, הפרדה מוחלטת, או שיתוף.

לסיום, חשוב לראות פני עתיד ולתכנן, כי הסכם יחסי ממון בין ידועים בציבור, מסיר הרבה ערפל ומסייע לכם לקבוע מה יקרה עם הרכוש שלכם בעתיד, בצורה חכמה.

אל תשכחו לכלול בו את הרכוש הנפרד, הרכוש המשותף, המדיניות כלפי מתנות ירושות ורכוש עתידי מעסק או דירה. מומלץ להכין את ההסכם ולחתום עליו כשהחלטתם למסד את הזוגיות. ככה תכנסו לזוגיות בראש שקט ומסודר.

*האמור לעיל לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי והעושה שימוש באמור עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

דילוג לתוכן