הניוז של עולם המשפט

כיצד מתחלקת הירושה בין האחים?

כיצד מתחלקת הירושה בין האחים?

במקרים רבים אחים נקלעים לבור של ויכוחים ומלחמות על חלוקת הירושה, באמצעות כלים מתאימים, אפשר למנוע זאת בקלות.

חלוקת הירושה בין האחים כשקיימת צוואה

כשקיימת צוואה חוקית, חלוקת הירושה תתבצע כקבוע בה, אפילו במקרים העלולים לעורר אפליה ומחלוקת בין האחים. רצון המצווה הוא מעל הכול.

מה ניתן לעשות במקרה בו אחד האחים מתנגד?

כשאחד מהאחים מרגיש מקופח או שנעשתה חלוקה לא הוגנת, קיימת עבורו אפשרות להגיש התנגדות לצו קיום הצוואה. ההתנגדות תנבע מסיבות אישיות ומשפחתיות מגוונות ובית המשפט יבחן כל מקרה לגופו. בין הסיבות הבולטות לכך, מופיעים המקרים בהם אחד האחים הפעיל לחץ על ההורה בעת כתיבת צוואתו או כשאחד האחים מבקש נתח ירושה גדול יותר כי היה המטפל הבלעדי של ההורה.

חלוקת הירושה בין האחים כשאין צוואה

ככל שהמוריש לא הותיר אחריו צוואה, חלוקת הירושה תתבצע בהתאם לחוק הירושה שבמדינת ישראל. על פי חוק הירושה, בן או בת הזוג של המנוח יהיו זכאים למחצית מהירושה וילדיו של המנוח או נכדיו יהיו זכאית למחצית השנייה.

יצוין, כי על פי דיני הירושה ילדים מאומצים שווי ערך לילדים ביולוגיים בעת חלוקת הירושה, עם זאת ילדים חורגים לא שווי ערך בחלוקת הירושה ולא זכאים לנתח מהירושה.

מה ההבדל בין ירושה לירושה בין אחים?

ההבדל העיקרי הוא שהחלוקה בין אחים לעומת חלוקה בין אנשים אחרים, היא חלוקה רגישה במיוחד העלולה ליצור מחלוקות וריבים משפחתיים מורכבים מאוד שיובילו לניתוק קשר שלא ניתן לגשר עליו.

הסכסוכים שבין אחים שונים מסכסוכים אחרים בין יורשים מאחר ותחושת האי צדק שבמקרה שכזה גובר ומשפיע על הרגשות הכי פנימיים הקיימים באדם, התחושה כי הורה אהב או העריך ילד אחר היא תחושה קשה במיוחד.

איך ניתן להתמודד עם סכסוכים בין אחים?

  • פניה לבית המשפט – במקרים בהם אחד האחים מרגיש כי נעשה לו עוול קיימת עבורו אפשרות להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני ירושה ולהגיש התנגדות לצוואה
  • הגעה להסדר מסוים בין האחים – האפשרות המומלצת החוסכת כספים ומאמצים רבים וחשוב מכך, מונעת מאבקים משפטיים ושומרת על הסדר המשפחתי הוא להגיע להסדר יחד, ניתן להיעזר במגשר כמובן.

איך ניתן למנוע מראש סכסוכי ירושה בין אחים?

  • חלוקת ירושה בין אחים במצב בו לא קיימת צוואה זו סוגיה מורכבת. לכן, הפתרון לכך הוא כמובן עריכת צוואה צודקת המורה לחלק את הירושה באופן שווה ולא מפלה בין האחים.
  • כדי למנוע חיכוכים עכשוויים או עתידיים, לאחר קבלת הירושה, האחים יכולים לחתום ביניהם על הסכם בין יורשים, במסגרתו. כל אחד מהם יצהיר כי הוא מקבל חלקו שבצוואה ללא השגות או טענות. כל האחים חותמים על מסמך זה כדי שלא יהיו דרישות עתידיות מסיבות כאלו ואחרות.

האם האחים יכולים לחלק ביניהם את הירושה באופן שונה ממה שנקבע בצוואה?

במקרים מסוימים, בהם האחים מחליטים לחלק בינם לבין עצמם את הירושה בשיטת חלוקה שונה לגמרי מהחוק או מהצוואה, הם יכולים לעשות זאת. המצבים השכיחים הם, כשהאחים מחליטים להעניק לאח אחר נתח גדול יותר בירושה כי הוא היחיד בלי נכס או כי הוא היה האחראי הבלעדי על ההורה לפני מותו.

ככל שהמחווה הזאת מקובלת על כל האחים, הם יכולים לעלות את העניין על כתב ולחתום על הסכם בין יורשים.

מה קורה במקרה בו האחים לא מסכימים על מהות הירושה?

לאחר מתן הירושה, נוצר מצב בו קיימות זכויות של האחים בנכס אחד. במקרים בהם חלק מהאחים מעוניינים למכור את הנכס וחלק מהאחים מעוניינים לחלק את הירושה באופן שווה על פי הצוואה עלולות לעלות מחלוקות.

אז מה עושים?

גם פה, כדאי לקבל החלטה משותפת, ככל שלא תתקבל המקרה יעבור לבית המשפט לענייני משפחה שיחליט מה לעשות עם הנכס.

לסיכום, כשקיימת צוואה, חלוקת הירושה בין האחים היא דבר פשוט, עם זאת כשלא קיימת צוואה, המצב מתחיל להסתבך ועלולות להיווצר מריבות בין האחים. במרבית המקרים, סכסוכי אחים באשר לירושה נובעת מהצד הרגשי ולא מהצד המשפטי. לכן ככל שנקלעתם למצב שכזה, זכרו כי משפחה זה הכי חשוב והכי נכון יהיה לקבל החלטה משותפת.

*האמור לעיל לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי והעושה שימוש באמור עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

דילוג לתוכן