הניוז של עולם המשפט

עיכוב יציאה מהארץ בפני בעל חוב בהוצאה לפועל

עיכוב יציאה מהארץ בפני בעל חוב בהוצאה לפועל

במאמר הבא נסביר מתי מוטל על בעל חוב בהוצאה לפועל צו עיכוב יציאה מהארץ. בנוסף, נביא את ההגנות השמורות לו ואת הדרכים בהן ניתן לבטל את הצו.

אחד הסעדים העומדים לרשותו של זוכה בהליך ההוצאה לפועל הוא הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ בפני בעל החוב. למרות חוסר הנוחות של צו עיכוב יציאה מהארץ, ניתן במקרים מסוימים ובנסיבות מיוחדות לבטל אותו.

ישנם מקרים בהם צו היציאה מהארץ מוטל על בעל החוב ללא קשר לסעדים של הזוכה או לדרישה שלו. במקרים אלו הצו הוא חלק כולל מההכרזה על בעל החוב כמוגבל באמצעים. בנוסף, צו עיכוב יציאה מהארץ בפני בעל החוב עשוי להיערך במסגרת איחוד תיקים וכמובן בעת הכרזה על חייב כפושט רגל.

קישור לבדיקת עיכוב יציאה מן הארץ

תוקפו של החוק והעמדת ערבים לראש ההוצאה לפועל

במידה וצו העיכוב ניתן על פי בקשה זוכה, תוקפו פג בתוך 12 חודשים מהיום בו ניתן. לעומת זאת, צו עיכוב יציאה מהארץ הניתן מסיבה אחרת פוקע לאחר סגירת התיקים ועל פי ההחלטה של ראש ההוצאה לפועל.

החייב יכול לשכנע את ראש ההוצאה לפועל שהיציאה מהארץ חיונית ונעשית למטרה מוצדקת. בסמכותו של ראש ההוצאה לפועל להתנות את ביטול צו העיכוב בהפקדת ערבויות. הערבים של בעל החוב צריכים להתייצב בלשכות הוצאה לפועל ולהזדהות.

לאחר אישור של הגורמים המוסמכים מעכב ראש ההוצאה לפועל את יציאתם מהארץ של הערבים, אך מנגד מבטל את הצו שעומד מול בעל החוב. רק כאשר החייב חוזר לארץ, מתייצב בלשכת ההוצאה לפועל ומזדהה כדין מבטל ראש ההוצאה לפועל את צו העיכוב אשר הוטל על הערבים ומחזיר לתוקפו את הצו העומד מול בעל החוב.

בירורים לגבי הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ

על מנת לברר האם הוצא נגדכם כבעלי חוב בתיקי הוצאה לפועל צו עיכוב יציאה מהארץ ניתן לפנות אל משטרת הגבולות. זהו הגורם הרשמי בישראל המטפל בצווים מן הסוג הזה ואחראי על אכיפתם. יש לשלוח אל משטרת הגבולות באמצעות פקס צילום של תעודת הזהות, כאשר לאחר מכן ניתן ליצור קשר טלפוני עם חטיבת המודיעין.

מתי מתנגש צו העיכוב עם חירות התנועה

חשוב לזכור כי צו עיכוב יציאה מהארץ אינו מוטל רק על בעלי חוב בתיקי הוצאה לפועל. גם חשודים בפלילים עשויים לקבל צו עיכוב, על מנת להבטיח את סיום הטיפול המשפטי, המשטרתי והענשתי בתיקם.

למרות זאת, צו עיכוב יציאה מהארץ מנוגד לאחד מהחוקים החשובים ביותר של המדינה הדמוקרטית: חירות התנועה. מהבחינה הזו, ראש ההוצאה לפועל חייב להימנע מהוצאת הצו בכל מקרה בו הוא אינו מהווה אמצעי חיוני. יתרה על כך, בית המשפט קובע מקרים מסוימים בהם אסור להוציא את הצו:

  1. החייב עומד בתשלומים – לפי סעיף 14 (א) לחוק ההוצאה לפועל, לא ניתן להוציא צו עיכוב לחייב אשר עומד בתשלומים הנקבעו לו על פי צו תשלומים.
  2. אמצעי לחץ – בית המשפט אוסר על הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ עבור חייב במידה ומטרת הצו היא לגרום לו ללחץ. מבחינת בית המשפט, העובדה כי האדם נחשב חייב להוצאה לפועל מספיקה על מנת להוכיח כי אין לו אפשרות להעמיד את התשלומים ולכן אין טעם באמצעי חמור מן הסוג הזה.

התמודדו עם המצב בהקדם

התייעצות מקצועית עם עורך דין לגבי ביטול של צו עיכוב יציאה מהארץ היא שלב חשוב בהתמודדות עם המצב. כדאי לעשות זאת מוקדם ככל האפשר, על מנת לא להיגרר להוצאות כבדות ובלתי נעימות. במידה והיציאה מהארץ היא כורח המציאות, אל תתביישו לפנות לקבלת עזרה ולהשתמש בהגנות העומדות לרשותכם מתוקף חוק ההוצאה לפועל.

*האמור לעיל לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי והעושה שימוש באמור עושה כן על דעת עצמו ובאחריותו בלבד.

דילוג לתוכן